Ammattikouluissa kaivataan lisää lukemisen ja kirjallisuuden opetusta

IMG_1186_kiinnostuneet_2000pxJoonas Lehtimäki tunnetaan varmasti parhaiten Helsingin Sanomien Nyt-liitteen sarjakuvasta Anonyymit eläimet. Nyt Lehtimäki on puhumassa siitä ja kaikesta sarjakuvaan liittyvästä Variassa Vantaan ammattiopistossa. Hän seisoo auditorion etuosassa lähemmäs viidenkymmenen ammattikoululaisen edessä. Yleisössä on tulevia putki- ja sähköasentajia, kiinteistönhoitajia, kokkeja ja graafisen puolen ammattilaisia.

Aitoja kohtaamisia

Sarjakuvataiteilijan vierailu ammattiopistoon on osa kirjallisuuden alan tekijänoikeusjärjestö Sanaston juhlavuoden hanketta 100 kirjailijaa – tuhansia kohtaamisia. Lukukeskuksen ja Sanaston yhteistyössä järjestämässä hankkeessa 100 kirjallisuuden tekijää vierailee ympäri Suomen. Hanke mahdollistaa kirjailijan ja lukijoiden kohtaamiset myös siellä, missä resurssit eivät normaalisti riitä kirjailijavierailujen järjestämiseen.

– Jos teillä tulee jotain kysyttävää, kysykää rohkeasti, Lehtimäki aloittaa. Kysymyksiä ei tarvitse kauaa odottaa, vaan niitä alkaa sadella. Vierailu muotoutuu vuoropuheluksi monologin sijaan.

– Onko sarjakuvantekijälle olemassa oma koulunsa, kiinteistönhoitajaksi opiskeleva nuorimies kysyy. Lehtimäen mukaan sarjakuvan tekemiseen ei tarvita koulutusta, jos ala kiinnostaa ja on into piirtämiseen.

– Jos tekee vaikka bonoboapinasta sarjakuvaa, riittää että on kiinnostunut aiheesta ja tietää siitä, Lehtimäki kertoo. Tämä on varmasti tärkeä tieto monelle sarjakuvataiteilijan ammatista haaveilevalle.

– Olen aina tykännyt piirtää, mutta olen ajatellut, että sarjakuvataiteilijaksi pitää käydä lukiopohjainen koulu, tuleva kiinteistönhoitaja kommentoi. Lehtimäki kehottaa laittamaan omat sarjakuvat Suomen sarjakuvaseuran sivustolle: sarjakuvablogit.com.

”Olen ajatellut, että sarjakuvataiteilijaksi pitää käydä lukiopohjainen koulu.”

Sarjakuvien lisäksi Lehtimäki tekee kuvituksia ja opetustöitä. Hän esittelee ryhmälle kuvitus- ja sarjakuvatöitään, joita hän on tehnyt eri tahoille niin kansalaisaloitteesta kuin sydämen eteisvärinästä.

– Niin kuin huomaatte, aika spesifeistäkin aiheista voi tehdä sarjakuvaa, Lehtimäki sanoo. Hän kertoo, että usein sarjakuvatöitä tilataan varsinkin silloin kun halutaan esittää jokin asia humoristisesti tai kansantajuisesti.

Eniten taiteilijan työajasta kuluu piirrosvideoihin. Lehtimäki näyttää valkokankaalla videon värikoodeista merenkulun vaaratilanteiden viestinnässä. Taululle muodostuu käsi, joka piirtää havainnollistavia kuvia äänen kuuluessa taustalla. Idea on, että monimutkainenkin aihe voidaan esittää tiiviisti ja mielenkiintoisesti.

– Huomasin, että aika moni teistäkin katsoi tämän videon loppuun asti, vaikka se kestikin melkein kolme minuuttia, Lehtimäki naurahtaa.

On tärkeää päästä kohtaamaan oikeita kirjailijoita.

Varian ammattiopiston äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Elise Tarkoma sanoo, että kirjailijavierailuilla on ammattiopistoissa iso merkitys. Ammattikouluihin tulevista monen luku- ja kirjoitustaito on keskimääräistä heikompaa.

– Kaikilla nuorilla tulee olla mahdollisuus päästä osaksi kirjallisuuden kuluttamista. On tärkeää päästä kohtaamaan oikeita kirjailijoita, Tarkoma toteaa.

Myös yleisössä olevan sähkö- ja automaatiotekniikan opiskelijan Riku Komulaisen mielestä kirjailijavierailujen kaltaisia tilaisuuksia voisi olla enemmän.

– Tämä on kivempi tapa lähestyä kirjallisuutta ja lukemista.

Vierailun jälkeen Lehtimäki ojentaa aktiiviselle opiskelijalle Anonyymit eläimet –sarjakuva-albumin.

– Kiitos tunnista, opiskelija huikkaa.

Ammattikoululaisia puolet ikäluokasta

Uudet ammatillisten perustutkintojen opetussuunnitelmat käynnistyivät elokuussa 2015. Äidinkielen pakollinen oppimäärä on vähimmillään vain 5 osaamispistettä. Tavoitteisiin nähden ja lukioon verrattuna opetustuntimäärä on mitätön. Ammattikoulun lukutaidon ja lukemisen opetus koetaan riittämättömäksi myös monilukutaidon ja muiden viestintätaitojen harjaannuttamiseen sekä työelämän ja jatkokoulutuksen tarpeisiin.

Lukukeskus järjestää Kansainvälisenä lukutaitopäivänä 8.9. yhteisen workshopin ammattikouluopettajille ja lukutaitotutkijoille selvittääkseen ammattikoulujen äidinkielen opintojen sisältöjä, tarpeita ja nykytilaa.

IMG_1205_PAAKUVA_signeeraus_1000px