Kiiltomato: Paradigmanvaihdoksia kirjallisuudessa


 

Tavallinen lukija, joka lukee vain kapean siivun valtavasta vuosittaisesta kokonaistarjonnasta, ei kykene aina huomaamaan erilaisia suuntauksia sisällössä tai muodossa. Kiiltomadon helmikuun pääkirjoituksessa Elisabeth Nordgren, joka on kriitikko, Suomen arvostelijainliiton puheenjohtaja ja vuoden 2013 Runeberg-palkinnon valitsijaraadin jäsen, tarkastelee niin näkyviä kuin hienovaraisempiakin vivahteita viime vuoden kotimaisessa kaunokirjallisuudessa.

”Onkin kiinnostava ilmiö, että varsinkin pienemmät – mutta myös isot ja vakiintuneet – kustantamot ovat alkaneet julkaista kirjoja, joissa ei välitetä lainkaan niin kutsutuista konventionaalisista painomenetelmistä, taitosta ja typografiasta”, Elisabeth Nordgren kirjoittaa.

Nordgren on sitä mieltä, että muodon anarkismi ruokkii mielikuvitusta, mutta vaatii myös paljon lukijalta.

Sisällöllisesti viime vuoden proosa pysyttelee tutuilla alueilla kuten kasvutarinoissa ja historiassa, mutta rajojen ylitystä löytyy myös kertovasta kirjallisuudesta, jossa myös typografisesta ilmaisusta on tullut suuremman kiinnostuksen kohde. Osa proosasta lähestyy kauhun, sadun ja fantasian rajaa. Monet viime vuoden romaaneista käsittelevät myös elämää ja taiteilijuutta. ”Ne käsittelevät tavalla tai toisella kirjailijuutta”, Elisabeth Nordgren toteaa, ”miten selvitä kirjailijana, miten tulla kirjailijaksi, kirjailijaksi tulemisen kaipausta ja sitä, miten päästä köyhyysloukusta.”

Lue koko kirjoitus Kiiltomadosta