Lukukeskus jakaa vinkkejä lukukunnon kohottamiseksi

Lukeminen on aivoille kuin liikunta keholle: kunnon ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi harjoittelu on välttämätöntä. Lukukeskus haastoi 8.9. vietettävän kansainvälisen lukutaitopäivän kunniaksi kaikki mukaan kohottamaan lukukuntoaan.

Vinkkejä löytyy sosiaalisesta mediasta tunnuksella #lukukunto #lukukuntohaaste

Alla koottuna parhaita vinkkejä:

”Jo 10 minuuttia keskittynyttä lukemista päivässä auttaa kehittämään lukukuntoa. Laita puhelin ja muut laitteet äänettömälle 10 minuutiksi ja vaikka hälytys päälle ajan päättyessä – lue koko aika keskittyneesti yhtä tekstiä. Haasta kaverit tekemään sama!”

Kallion kirjaston kokoamat kuvavinkit kunnon kohotukseen:

”Laita vaikka taustalle radio soimaan ja keskity lukemiseen niin intensiivisesti, että taustahäly kaikkoaa. Keskittymiskyky paranee ja opit muuallakin sulkemaan tarpeettoman hälyn pois mielestäsi.”

   

”Eri tilanteisiin eri kirja. Johonkin hetkeen sopii paremmin tietokirja, toiseen taas romaani. Käsilaukussa taas voi matkustaa pieni reissukirja, josta luppoaikana voi aina sivun tai pari lukaista eteenpäin (paljon parempaa ajanvietettä kuin some!). Usean kirjan lukeminen pitää myös lukuimua hyvin yllä.”

   

”Joskus otan sisäänheittokirjaksi lapsuudesta asti rakkaan tarinan. Vaikka Ronja Ryövärintyttären tai Kettusaaren. Nekin ovat aina lohduttaneet minua.”

   

   

Lukukeskuksen toiminnanjohtaja Ilmi Villacísin mielipidekirjoitus lukukunnosta Helsingin Sanomissa

Lukukeskus suosittelee myös Alexandetr Stubbin kokeilua 1+1+1, eli tunti lukemista + tunti liikuntaa + tunti nettiä päivässä!

Video kertoo minuutissa miksi lukukunnon kohottaminen kannattaa:

10 faktaa -lukemisesta selvitys tarjoaa tilannekuvan Suomen lukutaidosta ja lukemisestawww.lukukeskus.fi/10-faktaa-lukemisesta-2017/