Mun tarina – lavarunous ja spoken word äidinkielen opettamisen tukena

Mun tarina luo uusia uskottavia polkuja nuorten kirjoittamisen, lukemisen ja itseilmaisun maailmaan ja tutkii niiden soveltamista kirjallisuuden ja kielen opetukseen.

Hankkeessa tutkitaan lavarunouden ja spoken wordin hyödyntämistä opetuksessa ja lukemaan innostamisessa. Tavoitteenamme on löytää yhä useammalle nuorelle heitä kiinnostava portti kirjallisuuden maailmaan ja auttaa nuorta oivaltamaan omat kykynsä kirjallisessa ilmaisussa.

Mun tarina -hankkeen aikana viemme kouluihin uusia, mielenkiintoisia ja innostavia opetusmetodeja sekä tutkimme uusien kirjallisuuslajien hyödyntämistä kouluympäristössä. Järjestämiemme työpajojen tehtävät on otettu kiinnostuksella vastaan sekä nuorten oppijoiden että opettajien keskuudessa. Lisäksi nuorille järjestettävät esiintyvän runouden vapaa-ajan tilaisuudet keräävät jatkuvasti lisää ja lisää kiinnostuneita.

Lukukeskus hyödyntää hankkeessa ulkopuolisia alan asiantuntijoita, jotka kiertävät Suomen kouluissa kertomassa ja opettamassa lavarunoutta kannustavaan tyyliin. Samalla he vierailevat paikkakunnan kirjastoissa ja nuorisotaloilla opastamassa tapahtumien järjestämisessä, jotta nuorilla itsellään olisi mahdollisuus myöhemmin jatkaa lajien itsenäistä harrastamista.

Ilmainen ja inspiroiva työpaja koulullenne?

Vierailemme mielellämme lukiossanne syksyn 2018 sekä kevätlukukauden 2019 aikana. Ihannepituus työpajalle olisi 75 + 75 minuuttia siten, että pääsemme seuraavan tai saman päivän aikana jatkamaan työpajaa. Työpajat soveltuvat kuitenkin myös järjestettäväksi 75 minuutin aikana.

Työpajoissa tehdään yhdessä tavoitteellisia ja omaa kirjoittajaidentiteettiä tutkivia luovan kirjoittamisen harjoituksia sekä tutustutaan esimerkiksi spoken word -lyriikkaan. Työapajat soveltuvat erinomaisesti sekä äidinkielen että kirjallisuuden tunneille. Työpajoja voit tiedustella aura.nurmi@lukukeskus.fi

Kokeile innostavia kirjoitustehtäviä


Ilmiön tärkeydestä

Lavarunous ja spoken word -harrastuksen voi sanoa alkaneen nuorten aikuisten esiintyjien keskuudessa Helsingissä noin kymmenen vuotta sitten. Sen levittäminen nuorten tietoisuuteen on tärkeä tehtävä, ja kokemukset ovat toistaiseksi enemmän kuin rohkaisevia. Nuoret tulevat itsenäisesti esimerkiksi iltaisin järjestettäviin tekstinlukutapahtumiin, kirjoittavat itse vapaa-ajallaan kunnianhimoisia esitystekstejä ja keskittyvät hiljaisina kuuntelemaan toistensa lyriikkaa. Tällainen keskittynyt ja rauhallinen toimintaympäristö on nykypäivän hektisyydessä itsessään arvokasta ja merkittävää. Lukutaidon parantamista ja luetun ymmärrystä ei voi yksin sysätä koulujen ja nuorten hartioille, vaan harrastus tarvitsee myös ammattimaista, koulun ulkopuolista toimintaa.

Kouluissa tapahtuvat työpajat tukevat nuorten mahdollista itsenäistä toimintaa tulevaisuudessa. Ratkaisevaa on harrastuksesta ja taidelajista kertominen, kipinän sytyttäminen.

Tulokset toiminnassa ovat toistaiseksi olleet lupaavia. Hankkeen tavoittamat nuoret ovat antaneet sekä opetuksesta että lukutilaisuuksista ylistävää palautetta, ja vaatineet, että tilaisuuksia järjestetään uudestaan. Luokissa järjestetyt työpajat ovat sujuneet erinomaisesti ja hyvässä yhteishengessä. Opettajat ovat kertoneet olevansa yllättyneitä oppilaittensa sujuvasta kirjoitustaidoista ja kiinnostuksesta esimerkiksi rap-lyriikan kirjoittamista kohtaan. Monet oppilaat ovat yhden tunnin aikana rohkaistuneet esittämään oman tekstinsä ja laatineet taidokkaita ja omakohtaisia tekstejä.

Työpajoja ohjaavat kirjoittamisen ammattilaiset Juho Kuusi ja Aura Nurmi, jotka pyrkivät vierailujen aikana antamaan neuvoja opettajille siten, ettei tehtävien toteuttamiseen tarvittaisi jatkossa ulkopuolista apua. Mun tarina -hankkeen ydinajatuksia onkin nuorten ja aikuisten itsenäinen kirjallisuusharrastus sekä aiheeseen riittävästi perehdyttäminen.

Jo muutamassa järjestämässämme työpajassa olemme kuulleet osallistujien huokaavan, että ”mukavaa, kun saa vain kirjoittaa”. Tämän seurauksena olemme kyselleet opettajilta ja oppilailta, onko heillä kouluaikana tilaa tavoitteettomasti lukea tai kirjoittaa. Vastaus on ollut kieltävä: kouluissa lukemisen ja kirjoittamisen tavoitteeton ja luova harrastaminen jää kokonaan nuoren vapaa-ajan toiminnaksi, josta jo nykyisellään kilpailevat niin monet muutkin harrastukset ja toiminta.

Lavarunous ja spoken word -lajit esittäytyvät tällä hetkellä nuorille ”coolina” ja esimerkiksi räpille vaihtoehtoisena itseilmaisun ja kirjoittamisen mahdollisuutena. Spoken word -runous on vapaamittaista ja kantaaottavaa, ja sen suosio on joka puolella maailmaa tällä hetkellä suuressa nousussa. Kotimaassa on vahva runouden perinne, ja nuorten kiinnostus runoutta kohtaan, toisin kuin on oletettu, on tutkimustemme ja työmme tulosten perusteella hyvinkin suurta ja potentiaalista.

Mun tarina -hanke on kolmivuotinen, vuonna 2018 käynnistynyt hanke tekee yhteistyötä Jyväskylän yliopiston kanssa sekä palkitun lavarunousyhdistys Helsinki Poetry Connection ry:n kanssa. Nuorten open mic -tilaisuuksien suojelijana mukaan lähti räp-artisti Paleface.

Tieteellistä ja taiteellista hanketta tukee Koneen Säätiö.

Lisätiedot sekä työpajakyselyt
Aura.nurmi@lukukeskus.fi
puh: +358440401882